Rishi On Ride

Learning Method

Its more about ‘Art of Vision’

Learning Photography is not easy. However, mostly because we misunderstand the true nature of Photography.What we normally think, Photography is the art of capturing an image most aesthetically with the utmost technical brilliance. But that’s not all. Photography is not just about what you see, but more importantly how you see and what you convey. It is more about ‘Art of Vision’ rather than just recording a subject or scene. Learning Photography is learning to see things that an untrained eye may not perceive.

Learn to See - Photographically!

Learning Design

Learning Design at Rishi On Ride is developed around three process metrics – Structure, Coverage and Format. All three sections are thought through, designed and constantly improved through last 5 years.

Unique Structure

Unique 4C Design to ensure E2E learning with pre and post needs

Wide Coverage

Knowledge level based coverage to cater right content to right learner

Dynamic Format

Four different structures catering to different time and activity commitment

Unique Structure

Leverage 4C Design
1 Conceive
2 Culture
3 Create
4 Curate
Conceive

Conceive

Conceive an idea worth to be pursued. The idea must be of your interest.
Culture

Culture

Brainstorm in-scope and out-scope of the idea. Turn it into a photography project.
Create

Create

Capture your shots. Be instinctive. Do not worry about rules while performing.
Curate

Curate

Edit and curate the outcome suitable for exhibition, blog post or an ebook.
Art learning should be perfectly mapped with the desired impact. We generally approach learning up to the knowledge transfer process and do not look beyond. As a result you may learn some tricks and trips but never be able to utilize them to the zenith.With our 4C method, we support end-to-end learning in cohesion with the modern infrastructure. Learning design at Rishi On Ride revolves around four important phases of creation cycle.Starting with conception of an idea (Conceive), we move towards research and development of the idea (Culture) and prepare for the third stage (Create) to capture the shots. The last stage takes care of the publication and presentation part (Curate) to generate maximum impact.

Wide Coverage

Dynamic Format

We have implemented multiple learning format and approaches to comply with dynamic learning need of today’s adult learners. Course formats are designed to maintain work-learn balance for both independent and commercial photographers. All the courses come with post live recording access that makes it easier to repeat learn at your time.
Community Learning Approach
  • Duration : 3 Hours / Weekly
  • Mode : Online
Community Learning has been developed to be an interesting method in recent times. A healthy and designed group can nurture and boost your creativity in many ways. BaithakE is FREE to join and will always be free.
Introductory Discussion Approach
  • Duration : 3-5 Hours
  • Mode : Online
Webinar is a brief discussion session on a specific topic of Photography. Webinar is designed with single day session for 2-3 hours. Check out Webinars for insightful discourse on contemporary topics of photography and visual art.
Conceptual Overview Approach
  • Duration : 12+ Hours | 3-5 Days
  • Mode : Online
Completely online sessions on a specific topic. Designed to build conceptual understanding and explore ways of execution. Full recording available with lifetime access to repeat and learn at your comfortable time and place.
Practical Project Approach
  • Duration : 15+ Hours | 5-7 Days
  • Mode : Online + Offline
Walkshop is structured with three sessions – Conceptual, Practical and Review. For better connectivity and comfort of the participants Conceptual and Review sessions are done online. Practical sessions are done offline within Kolkata.

ভালো ছবি, মন্দ ছবি

সমস্ত ফোটোগ্রাফারই বোধহয় জীবনে একটা ছোট্ট সোজা সাপটা চাওয়া নিয়ে বাঁচেন – ভালো ছবি তুলতে চাই।
 
অথচ প্রধান সমস্যাটা হল এই ভালো ছবি ব্যপারটা যে কী বা কীভাবে সেই ভালো ছবি আয়ত্ব করা যায় তা কিছুতেই ঠাওর করে ওঠা যায় না। আসলে ভালো ছবি কাকে বলে সেই নিয়েই নানা মুনির নানা মত। হাজার রকম প্রতিযোগিতা। তার হাজার নিয়মকানুন। ক্রমাগতঃ একের পর এক গজিয়ে ওঠা ফোটোগ্রাফি স্কুল, ইউটিউব ইত্যাদি থেকে শুরু করে অনলাইন অফলাইন অজস্র ওয়ার্কশপে সবাই বুঝিয়ে চলেছেন ভালো ছবি কী করে তুলতে হয়। এই হরেকরকমবা সব্বাই পণ্ডিতের ইঁদুর দৌড়ে সদর্থক কিছু চেষ্টা করা বেয়াড়া রকম ঝকমারি।
 
তারপর মনে পড়ে সেইসব নিভৃত মানুষদের যারা এই ভিড়ের বাইরে ক্যামেরা হাতে নিয়ে একটা দৃশ্যের সামনে গিয়ে দাঁড়ান কোনরকম প্রত্যাশা না রেখেই। সোশ্যাল মিডিয়ার লাইক বা প্রতিযোগিতার প্রাইজ নয়। তারা ক্যামেরা ধরেন ফোটোগ্রাফি মাধ্যমটিকে নিঃস্বার্থ ভালোবেসে। তাদের জন্যই এ উদ্যোগ।
 
আসলে যে কোন শিল্পই যখন প্রতিযোগিতার বাজারে ভালোমন্দের দাঁড়িপাল্লায় ওঠে তখন সে মাপের হিসেব ঠিক করেন ব্যবসায়ীরাই। ফোটোগ্রাফি ব্যতিক্রম নয়। বিভিন্ন ব্যবসায়িক ফোটোগ্রাফি প্রতিযোগিতাই ইদানিং মান নির্ধারণের মাপকাঠি হয়েছে। ক্রমশঃ অচলায়তন হয়ে ওঠা এই বাজারি ফোটোগ্রাফির ধারণা ভাঙা সোজা কথা নয়। তবু এই অশ্লীল প্রতিযোগিতার বাইরে দাঁড়িয়ে ভাবতে পারলে তবেই বোধহয় ফোটোগ্রাফি ভাষার স্বরূপ কিছু হৃদয়ঙ্গম করা যেতে পারে।
 
শিল্পচর্চা ভালো খারাপের প্রতিযোগিতা নয়। যে কোন শিল্পমাধ্যমই হোক না কেন, সে এক গভীর অন্বেষণের পথ। এক একেকটা মাধ্যম একেকটা ভাষার মত। সে ভাষার কথক আর শ্রোতা কখনো আলাদা, কখনো একই জন। ফোটোগ্রাফির ক্ষেত্রে যে ছবি তোলে সেই ছবির প্রথমতম দর্শক। এমনকি এ ঘটনা ঘটে ছবি তোলারও আগে। প্রথমে ফোটোগ্রাফার ছবি দেখেন। ছবি তৈরি হয় এই দেখাতেই। অজস্র সহস্র দেখার মধ্যে কেবল কয়েকটিই ক্যামেরায় ধরতে পারেন তিনি। ক্যামেরার ভূমিকা আসে দেখার পর। সে দেখাকে পৃথিবীকে দেখানোর জন্য। ফোটোগ্রাফির স্বরূপ বুঝতে গেলে আগে এই কথাটা ভালোভাবে বুঝে নেওয়া দরকার ফোটোগ্রাফির মূলতঃ দেখার সাধনা। দৃশ্য নির্বাচনের সাধনা। তারপর সে দৃশ্যটুকু ধরে রাখার কৌশল আয়ত্বের জন্য যন্ত্রসাধনা বা ক্যামেরা কুশলতার চর্চা।
 
ভাষার প্রধান ধর্ম প্রকাশ। তবে খেয়াল করলেই বুঝবেন ভাষা সর্বত্র কেবল প্রকাশ করে না। অনেকক্ষেত্রেই ভাষা মনের ভাব লুকোতেও সাহায্য করে। প্রত্যেক প্রকাশের মধ্যেই কিছু অন্তর্লীন অপ্রকাশ থাকে। যা বলা হয় তার ভিতরে অনেক কিছু না বলা থাকে। প্রত্যেক ছবিরও তেমনই কিছু বাহ্যিক প্রকাশ আছে; এবং ভিতরে ভিতরে আছে আরো অন্য কিছু কথা। ছবির দৃশ্য পেরিয়ে আরো কিছু দৃশ্যাতীত ভাবনা প্রকাশ হয় ছবিতে। কখনো সে হয়তো গল্পের মত ‘ন্যারেটিভ’, কখনো হয়তো গভীর কোন অব্যক্ত অনুভবের মত ‘অ্যাবস্ট্রাক্ট’। ফোটোগ্রাফির ভাষায় বাস্তব তথ্যগত প্রকাশকে বলে ‘ডিনোটেশান’ আর অন্তর্গত ব্যঞ্জনাকে বলে ‘কনোটেশান’ ফোটোগ্রাফি প্রাথমিক পর্যায়ে ‘ডিনোটেশান’ বা বাস্তব ঘটনার দৃশ্যায়ন ও তথ্যগত সত্যতার ওপর বেশি জোর দেয়। ফলিত ব্যবহারের ক্ষেত্রে এর বেশি দরকার পড়ে না। কিন্তু ‘ফাইন আর্ট’ বা ললিতকলার অঙ্গনে এসে ছবি বাস্তবকে পেরিয়ে কোন ধারণা বা ‘কনোটেশান’ ছোঁয়ার চেষ্টা করে।
 
ছবির ক্ষেত্রে এই প্রকাশ অপ্রকাশ কখনো আলো আঁধারি দিয়ে, কখনো বা রঙ, রূপ, বর্ণের সামঞ্জস্য বা অসামঞ্জস্য দিয়ে ব্যক্ত হয়। ক্যামেরা কৌশল শেখার আগে দৃশ্যসাধনার বিভিন্ন অনুশীলন ফোটোগ্রাফি শিক্ষার অনিবার্য পথ। দরকার এমন একটি শিক্ষাক্রম যেখানে ক্যামেরা কৌশলের সাথে সাথে আলোচনা হতে পারে দৃশ্যশিল্পের নানা দিক। সঙ্গীতে যেমন মূলতঃ কান তৈরি করতে হয়, ফোটোগ্রাফিতে তেমনি তৈরি হয় চোখ। ক্যামেরা আসে তার পর।
 
এ পথ দু’মাস কি ছ’মাসের নয়। দীর্ঘ চর্চা ও অনুশীলনের মাধ্যমে আয়ত্ব করতে হয় শিল্পচর্চার ইতিহাস ও আধুনিক ধারাকে মাথায় রেখে নিজের চোখ তৈরির যাত্রা। শেখার অদম্য ইচ্ছেই এ পথে একমাত্র পাথেয়।

Core Values

The 5 core values define our approach towards everything we do. It’s our guiding rule behind our every plan of action. We believe in them as we believe in our existence. These are the lines that built Rishi On Ride. If you realize them by heart, you may find rational and purpose of our endeavor.

  1. Authentic. Affordable. Effective
  2. More Teaching = Less Learning
  3. Art is a Lifestyle
  4. Discourse is Important
  5. Community Plays Catalyst

Expert Mentors

Madhabendu Hensh

Wedding Mentor

Probal Banerjee

Wedding Mentor

Saptarshi Chakraborty

Fine Art Mentor

>